Signalen problemen cognitieve ontwikkeling
De cognitieve ontwikkeling is sterk afhankelijk van de persoonlijke aanleg en omgevingsfactoren. Problemen in de cognitieve ontwikkeling kunnen veroorzaakt worden door lichamelijke factoren en omgevingsfactoren, zoals het gezin of de school, maar bijvoorbeeld ook een traumatische gebeurtenis. Onverwachte afwijkende schoolprestaties kunnen dan ook ook een signaal zijn voor problemen in de cognitieve ontwikkeling. Wij raden het boek Kind in ontwikkeling van A.C. Bilo aan als je verder wilt lezen over de normale en afwijkende cognitieve ontwikkeling van kinderen.
In de schema’s hieronder zijn signalen beschreven die kunnen wijzen op een cognitieve achterstand. De signalen zijn ingedeeld op leeftijd 0 tot 1 jaar en leeftijd ouder dan 1 jaar. Onderstaande opsomming zijn mogelijke verschijnselen die kunnen duiden op een cognitieve achterstand. Omdat alle kinderen zich echter allemaal anders en in verschillend tempo ontwikkelen hoeven, is het goed mogelijk dat de signalen niet altijd een cognitieve ontwikkelingsachterstand hoeven te betekenen.
Boekentips (cognitieve) ontwikkeling kinderen:
- Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
- Ontwikkeling in vogelvlucht, M. Delfos
- Ontwikkelingspsychologie, R. S. Feldman
- Mensenkinderen, S. Pont
- Het babybrein, S. Hunnius
- Bijdehante baby’s en pittige peuters, L. van der Poel- De Schipper
- Het hele brein, het hele kind, D. J. Siegel
- De lastige kleuter, B. van der Grift
- Prachtig lastig, C. van Wensen
- Primaire reflexen, M. Mulder
Signalen cognitieve problemen tot 1 jaar (baby)
Signalen vanaf de geboorte:
- baby heeft weinig interesse in de omgeving
- baby reageert traag op prikkels (geluid) uit de omgeving
- de eerste lach van de baby treedt laat op
- baby heeft een overmatige slaapbehoefte
- baby heeft een overmatige prikkelbaarheid
- het volgen met ogen en hoofd van de baby treedt laat op
- de baby is laat met het reiken en grijpen naar voorwerpen
- de baby laat pas laat imiteergedrag zien (hoesten, dag-dag zwaaien)
- de baby is laat met vast voedsel en heeft tevens de neiging tot braken bij de overgang naar vast voedsel
- de baby is overbeweeglijk
Signalen cognitieve problemen ouder dan 1 jaar
Signalen bij kinderen ouder dan 1 jaar:
- het kind blijft voortdurend de neiging houden alles in de mond te willen stoppen
- het kind blijft voortdurend veel kwijlen
- het kind heeft een trage spraak- en taalontwikkeling
- het kind heeft een gering concentratievermogen
- het kind huilt nooit of huilt juist altijd
- het kind lijkt in zijn eigen wereld te leven
- het kind slaapt vrijwel altijd