Artikel

Waarom kruipen zo belangrijk is

Artikel

Kruipen belangrijk voor de ontwikkeling

Kruipen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van een kind en daarom is kruipen belangrijk. Kinderen die niet gekropen hebben, kunnen – wanneer zij de schoolleeftijd bereiken of op nog latere leeftijd – problemen ervaren met allerlei taken uit het dagelijkse leven.

Gevolgen niet kruipen

In dit artikel ga ik niet meteen over het kruipen zelf beginnen, maar juist over de mogelijke gevolgen van onvoldoende of helemaal niet kruipen in de babytijd. Met andere woorden: Waarom is kruipen belangrijk? Aan het eind van dit artikel kom ik terug op het kruipen. Ik begin bij de mogelijke gevolgen van niet kruipen die zichtbaar kunnen zijn op school.

Kruipen belangrijk voor leren schrijven en tekenen

Kinderen die niet goed en rustig recht(op) kunnen zitten op school of aan tafel, of helemaal over de tafel heen liggen tijdens schrijven en tekenen hebben daar vaak een goede reden voor. Het staat buiten kijf dat het schrijven, eten en op ‘t bord lezen in deze houding er niet makkelijker op wordt. Geven we dit kind een balanskussen onder zijn billen of zeggen we dat hij zijn stoel goed moet aanschuiven en rechtop moet blijven zitten?

Boekentips (stimuleren) motorische ontwikkeling baby: 

  1. Stap voor Stap, L. verhoeven
  2. Al spelend de ontwikkeling van uw baby bevorderen, A. Pulkkinen
  3. Jong geleerd, E. Einon
  4. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo

Oogvolg problemen

Nóg een voorbeeld; een kind wat niet zo snel kan wisselen tussen het lezen op het bord en in zijn schrift of niet snel kan wisselen tussen lesboek en schrift, doet veel langer over zijn taak. Bovendien maakt hij sneller fouten in bijv. het overschrijven of het wisselen van regel waardoor fouten ontstaan. De concentratie lijdt er ook onder omdat alles zoveel inspanning vergt. Het kind komt vaak niet klaar met zijn taken. Oogvolg problemen of moeite met snelle accommodatie (scherpstellen) van de ogen kunnen hiervan de oorzaak zijn. Maar dan blijft de vraag hoe dat dan kan ontstaan. Zou het dyslectie zijn? Of heeft het kind een bril nodig?

Volwassenen

Ook volwassenen kunnen nog problemen met hun motoriek ervaren. Een volwassene die nog niet weet wat links en rechts is en dat ook niet voelt in het eigen lichaam, heeft het een stuk moeilijker met een aantal dagelijkse taken. Vooral wanneer ook de links-rechts samenwerking niet soepel loopt. Noem je iemand dan onhandig? Ga je bepaalde taken vermijden?

Heeft u er nu een beeld bij? Dan volgt nu een korte uitleg over het belang van een goede basisontwikkeling en hoe deze de basis vormt voor het leren.

Kruipen belangrijk voor de basis ontwikkeling

Wanneer je veel bewegingen en handelingen automatisch uit kunt voeren wordt het leven een stuk makkelijker. Je aandacht wordt dan niet meer naar het balanceren op de stoel getrokken. Want die beheers je al. Je kunt al je aandacht richten op je werk. Hiervoor zijn goed ontwikkelde reflexen nodig zodat je met gemak je houding kunt volhouden of je ogen scherp kunt stellen. Of zonder nadenken weet wat links en rechts is en je handen en voeten goed kunnen samenwerken. Wanneer je gaat bewegen of een houding wil volhouden heeft je zenuwstelsel daar een plan voor klaar liggen. Dat wordt automatisch uitgevoerd, als het goed is. Houdingsreflexen vertalen de informatie van je hersenen naar je motoriek.

Verdwijnen reflexen

Maar ook aandacht, concentratie, visuele en auditieve informatie (bijv.: “wat staat er op het bord en hoe schrijf ik het in mijn schrift” of: “wat zegt de juf en wat moet ik dan doen”) kan beter verwerkt worden wanneer deze reflexen goed ontwikkeld zijn. Voor het goed ontwikkelen van ‘volwassen’ (lees: volgroeide) houdingsreflexen moeten andere (baby-) reflexen verdwijnen en getransformeerd worden. Het kruipen speelt een belangrijke rol binnen dit proces.

Terug naar het kruipen

Wat doe je nou met kruipen? Je steunt op armen en knieën terwijl je je evenwicht houdt en je armen en benen samen laat werken. Ook je linker en rechter lichaamshelft moeten samenwerken, anders lukt het kruipen niet.
Tijdens kruipen zet je namelijk tegelijkertijd je linker hand en rechter onderbeen naar voren en daarna meteen je andere hand en been, dat vergt een goede samenwerking tussen je ledematen.

En terwijl je je voortbeweegt, hou je je hoofd in balans én beweeg je met je hoofd. Je ogen kijken waar je naartoe gaat of focussen op iets wat je graag wilt pakken. Ben je waar je wezen wilt dan ga je zitten om ermee te spelen. Of je bent al zo ver dat je kunt gaan staan om iets te pakken. Intussen leert je hoofd om onafhankelijk van je romp en armen te bewegen. Dat kon je daarvóór nog niet, je leert dat o.a. tijdens het kruipen. Met andere woorden, je leert reflexen te onderdrukken om een stapje verder te komen in de ontwikkeling van goede houdingsreflexen en daarmee van goed gecoördineerd en makkelijk bewegen.

Billenschuiven

Wanneer je op je billen schuift mis je een heleboel leerzame dingen die wél voor het kruipen nodig zijn. Het steunen op je armen, balanceren, hoofd optillen én de samenwerking tussen dit alles. Hierdoor kunnen bepaalde houdingsreflexen blijven bestaan, ook al ga je daarna staan en lopen!

Gevolgen niet kruipen

Tja, en dan merk je pas dat er problemen zijn wanneer er méér van je gevraagd wordt. Bijvoorbeeld wanneer je naar school gaat en je moet in groep 3 goed stil kunnen zitten, concentreren en je handen samen laten werken om te leren schrijven, lezen en de basis voor je verdere leren en werken leggen. Is dat altijd zo? Nee. Niet alle kinderen die niet (veel) gekropen hebben, krijgen later problemen met hun motoriek of met het leren. Maar veel kinderen die wél problemen krijgen, hebben deze fase overgeslagen of heel summier gedaan. Vooral de kinderen die heel éénzijdig bewegen en kinderen die óf te traag óf te snel zijn gaan staan en lopen.

Hulp en ondersteuning

Is er dan niets meer aan te doen? Jawel! Gelukkig zijn er kinderoefentherapeuten, kinderfysiotherapeuten, INPP-therapeuten en MRT-ers die weten hoe ze bij schoolkinderen alsnog de oude reflexen kunnen remmen en de goede houdingsreflexen aanleren. Ook volwassenen kunnen vaak geholpen worden. Zo komen veel kinderen, ondanks dat ze niet gekropen hebben, toch tot een goed bewegingspatroon. Maar het was waarschijnlijk makkelijker gegaan als ze wél veel gekropen hadden! Aanvullende informatie over reflexen en de gevolgen kunt u vinden op INPP.nl.

Abonneer
Laat het weten als er
18 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Volgens dit artikel heeft billenschuiven invloed op de latere ontwikkeling van een kind. Zelfs nog bij het leren van vaardigheden zoals schrijven. kan je dit onderbouwen met onderzoek?

Ook ben ik benieuwd wat u bedoelt met dat bepaalde houdingsreflexen (houdingsreacties) blijven bestaan. Over welke houdingsreacties heeft u het hier?

mvg

Stef.

Beste Stef,
er zijn diverse onderzoeken over de effecten van de vroege motoriek op de latere vaardigheden. Ik adviseer je eens te zoeken op PubMed en de website http://masgutovamethod.com/learn-more voor wetenschappelijke artikelen over onderzoek naar de effecten van reflexintegratie.
Voor uitleg over de effecten van niet geïntegreerde reflexen of verstoorde integratie van reflexen volgt u deze link: http://www.kinderoefentherapie-bussum.nl/reflex-integratie/
Inmiddels heb ik 2 modules MNRI (Masgutova Neuro-Sensory-Motor Reflex Integratie) gevolgd en ben er ruim een jaar mee aan het werk met veel goede resultaten voor zowel kinderen als volwassenen.

De houding gerelateerde reflexen die direct de schrijfhouding en pengreep beinvloeden zijn o.m. de ATNR, STNR, TLR en Hands Grasp reflexen. Aangezien u niet aangeeft wat uw achtergrond is, weet ik niet of dit bekende termen zijn voor u. Op YouTube zijn hier diverse items over te vinden. Indien u de zoekterm ‘reflexen’ intypt komt er veel relevantie informatie tevoorschijn.
Veel succes!
Vriendelijke groet, Paulien Stap

Wat als je én niet gekropen hebt én niet op je billen hebt geschoven?

Hoi,

Mijn dichter heeft nooit gekropen, wel op haar billen geschoven. Nu heb ik altijd begrepen dat het nu nog steeds goed is om dit ‘in te halen’ Ze is nu twee en half. Lekker veel laten kruipen?

Hallo Paulien, ik heb een hele slimme dochter die niet heeft gekropen (billenschuiver). Nu in groep 3 loopt ze tegen een leesprobleem aan. (Terwijl ze in groep 2 het eerste kind in de klas was dat begon met lezen) Jouw artikel hierboven zet mij aan het denken. Wat zou je adviseren? Dank je wel! Hartelijke groet, Nicole

Hallo, dank je wel voor de reactie. Het lijkt vooral in het leestempo te zitten. Ook herkenning van letters is nog niet heel sterk. Als ze een verhaaltje leest kan ze me daarna wel exact vertellen waar het over ging en er vragen over beantwoorden. Het tempo is echt heel laag en ze kan niet verder lezen als ze niet weet wat een woord betekent. We hebben veel contact met school, maar komen niet echt verder. Ik zou graag eens met een specialist bekijken wat het zou kunnen zijn en vooral war we kunnen doen om het haar makkelijker te maken. Kan je me een tip geven waar ik op kan zoeken om een specialist te vinden? Dank je wel! Gr. Nicole

Hallo, dank je wel voor de reactie. Het lijkt vooral in het leestempo te zitten. Ook herkenning van letters is nog niet heel sterk. Als ze een verhaaltje leest kan ze me daarna wel exact vertellen waar het over ging en er vragen over beantwoorden. Het tempo is echt heel laag en ze kan niet verder lezen als ze niet weet wat een woord betekent. We hebben veel contact met school, maar komen niet echt verder. Ik zou graag eens met een specialist bekijken wat het zou kunnen zijn en vooral war we kunnen doen om het haar makkelijker te maken. Kan je me een tip geven waar ik op kan zoeken om een specialist te vinden? Dank je wel! Gr. Nicole

Hallo Nicole,
Snelle letter en woord herkenning zijnncruciaal voor vlot leren lezen. Ik ben geen lees specialist maar die letter en woord herkenning kan wel specifiek geoefend worden bij een taalhulp instituut. Daar zijn er verschillende van.
Wat echter ook belangrijk is, zijn de basale vaardigheden van het visuele systeem. Een MNRI reflex integratie behandelaar met kennis van leren lezen en de visuele reflexintegratie (module: visual and auditory) zou haar kunnen testen en daarmee helpen. Zonder de basis te verbeteren duurt het oefenen veel langer een beklijft het ook minder goed en snel.
Het hangt er uiteraard vanaf waar jullie wonen, wie deze hulp zou kunnen bieden.
Kijk op: http://www.masgutovamethode.nl
Succes!

Hallo Paulien,
onze dochter heeft niet gekropen, wel billen schuiven en ze liep al vroeg aan 1 hand en daarna los. Kan het zijn dat ze door het niet kruipen meer moeite heeft met zwemoefeningen op haar buik? Groetjes, Chantal

bedankt Paulien.
interessant om de link te lezen en heb nog even wat verder navraag gedaan bij de zwemdocent. Het is niet dat ze de techniek niet kent, maar soms is ze de coördinatie even kwijt als ze van buik naar rug gaat. Daarnaast gaf de docent aan dat onze dochter groot voor haar leeftijd is en dus ook veel spierkracht moet gebruiken.
We gaan er verder mee aan de slag!
Groetjes, Chantal

Mijn zoontje heeft maar een maandje gekropen en ging toen al lopen, is een maand kruipen lang genoeg?

[…] Het kruipen is een belangrijke periode in de ontwikkeling van een baby. Als een kind niet of bijna niet gekropen heeft, kan hij rond de leeftijd van 5 jaar en ouder problemen krijgen. Dit valt op school bijvoorbeeld op met: stilzitten, concentreren, handen samen laten werken, overschrijven van het bord enzovoort. Kijkopontwikkeling.nl […]

mijn kind sleept zich voort op zijn buik en schuift op zijn poep maar wilt niet op zijn knieën en handen om te kruipen en is al een jaar, maar hij probeert wel al te staan en te stappen aan de hang
moet ik hem weigeren om te wandelen of toch verder doen?
zelf ben ik van stil zitten en liggen overgegaan op rechttrekken en wandelen; en heb nooit iets van motoriek problemen gehad
moet ik hem verder motiveren om te stappen of eerst dwingen om te kruipen als hij zelf recht wilt