Artikel

Kenmerken dyslexie

Artikel

Wat zijn de kenmerken en signalen van dyslexie?

In onderstaand schema zijn signalen opgenomen die tijdens de kleuterleeftijd voor kunnen komen en mogelijk een aanwijzing zijn voor het ontstaan van lees- en schrijfproblemen op latere leeftijd.  Daarnaast zijn enkele kenmerken opgenomen waar kinderen met dyslexie moeite mee kunnen hebben en die specifiek zijn voor het voortgezet onderwijs. Deze kenmerken zijn opgenomen omdat het goed mogelijk is dat dyslexie tijdens de basisschoolperiode niet geconstateerd is en de problemen bij het kind pas in het voortgezet onderwijs tot uiting komen.

Signalen kleuterleeftijd
  • Heeft moeite met het goed uitspreken van woorden
  • Begrijpt de verhaaltjes niet goed tijdens het voorlezen
  • Begrijpt de plaatsjes horend bij een verhaal niet
  • Heeft moeite met het onthouden en opzeggen van versjes en rijmpjes
  • Kent de letters of de eerste letter van zijn naam niet
  • Heeft geen belangstelling voor boekjes, briefjes het leren van letters
Kenmerken dyslexie
  • Heeft moeite het verschil in klanken te horen zoals de m en n / p, t en k/ s, f en g/ eu, u en ui
  • Heeft moeite om klanken in de juiste volgorde te plaatsen. Bijvoorbeeld: ‘dorp’ i.p.v. ‘drop’
  • Heeft moeite om focus te houden bij ‘klankinformatie’(het gesproken woord)
  • Heeft moeite bij het onthouden van reeksen zoals de tafels of spellingsregels
  • Heeft moeite bij het onthouden van vaste woordcombinaties en uitdrukkingen
  • Heeft moeite bij het onthouden van losse gegevens zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
Kenmerken dyslexie in het voortgezet onderwijs
  • Een slecht leesbaar handschrift (mogelijk moeite met fijne motoriek)
  • Veel correcties en doorhalingen bij het schrijven
  • Een matig mondeling en schriftelijk taalgebruik
  • Moeite met het schrijven en spreken in bondige zinnen
  • Een matig werkgeheugen
  • Moeite bij het uitvoeren van twee taken tegelijk; zoals lezen en schrijven tegelijkertijd
  • Een negatief zelfbeeld en faalangst
  • Een grote mate van spanning voor proefwerken en bij lees- en spreekbeurten
  • Moeilijk onder tijdsdruk kunnen presteren

Op zoek naar ondersteuning?

Dyslexie kan grote invloed hebben op de schoolprestaties en het dagelijks functioneren van het kind. Kinderen met dyslexie ervaren vaak problemen op school en kan invloed hebben op het zelfbeeld en zelfvertrouwen. Verschillende professionals kunnen ondersteuning bieden aan kinderen met dyslexie. Neem gerust contact op met één van de deskundigen van Kijk op Ontwikkeling of een deskundige bij u in de buurt.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties