In onderstaand schema zijn signalen opgenomen die tijdens de kleuterleeftijd voor kunnen komen en mogelijk een aanwijzing zijn voor het ontstaan van lees- en schrijfproblemen op latere leeftijd. Daarnaast zijn enkele kenmerken opgenomen waar kinderen met dyslexie moeite mee kunnen hebben en die specifiek zijn voor het voortgezet onderwijs. Deze kenmerken zijn opgenomen omdat het goed mogelijk is dat dyslexie tijdens de basisschoolperiode niet geconstateerd is en de problemen bij het kind pas in het voortgezet onderwijs tot uiting komen.
Signalen kleuterleeftijd
Heeft moeite met het goed uitspreken van woorden
Begrijpt de verhaaltjes niet goed tijdens het voorlezen
Begrijpt de plaatsjes horend bij een verhaal niet
Heeft moeite met het onthouden en opzeggen van versjes en rijmpjes
Kent de letters of de eerste letter van zijn naam niet
Heeft geen belangstelling voor boekjes, briefjes het leren van letters
Kenmerken dyslexie
Heeft moeite het verschil in klanken te horen zoals de m en n / p, t en k/ s, f en g/ eu, u en ui
Heeft moeite om klanken in de juiste volgorde te plaatsen. Bijvoorbeeld: ‘dorp’ i.p.v. ‘drop’
Heeft moeite om focus te houden bij ‘klankinformatie’(het gesproken woord)
Heeft moeite bij het onthouden van reeksen zoals de tafels of spellingsregels
Heeft moeite bij het onthouden van vaste woordcombinaties en uitdrukkingen
Heeft moeite bij het onthouden van losse gegevens zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
Kenmerken dyslexie in het voortgezet onderwijs
Een slecht leesbaar handschrift (mogelijk moeite met fijne motoriek)
Veel correcties en doorhalingen bij het schrijven
Een matig mondeling en schriftelijk taalgebruik
Moeite met het schrijven en spreken in bondige zinnen
Een matig werkgeheugen
Moeite bij het uitvoeren van twee taken tegelijk; zoals lezen en schrijven tegelijkertijd
Een negatief zelfbeeld en faalangst
Een grote mate van spanning voor proefwerken en bij lees- en spreekbeurten
Moeilijk onder tijdsdruk kunnen presteren
Op zoek naar ondersteuning?
Dyslexie kan grote invloed hebben op de schoolprestaties en het dagelijks functioneren van het kind. Kinderen met dyslexie ervaren vaak problemen op school en kan invloed hebben op het zelfbeeld en zelfvertrouwen. Verschillende professionals kunnen ondersteuning bieden aan kinderen met dyslexie. Neem gerust contact op met één van de deskundigen van Kijk op Ontwikkeling of een deskundige bij u in de buurt.