In onderstaand schema zijn mogelijke kenmerken opgenomen die kunnen wijzen op dyscalculie. Opgemerkt dient te worden dat (sommige) kenmerken ook van toepassing zijn op andere (leer)stoornissen.
Kenmerken Dyscalculie
Blijft ten opzichte van leeftijdsgenootjes lang gebruik maken van simpele procedures (zoals op de vingers tellen)
Schrijft en leest cijfers verkeerd
Heeft moeite bij het tellen
Heeft moeite met het leren van tafels
Heeft moeite met automatiseren van rekenvaardigheden
Heeft moeite met de volgorde van de stappen die gebruikt moeten worden om (moeilijke) berekeningen uit te kunnen voeren
Heeft moeite bij het aflezen van tabellen en grafieken
Heeft moeite met het vlot klok kunnen kijken
Heeft moeite met ruimtelijk inzicht
Het werktempo is traag
Het korte termijngeheugen is minder goed ontwikkeld
Heeft moeite met het onthouden van instructie en essentie van een opdracht doorzien
Heeft een negatief zelfbeeld en faalangst als gevolg van de rekenproblemen
De problematiek die kinderen met dyscalculie ervaren kunnen sterk van elkaar verschillen. Er zijn drie verschillende typen van dyscalculie te onderscheiden. Onderstaande informatie is overgenomen uit het artikel: ‘Dyscalculie: een verzamelnaam voor uiteenlopende rekenstoornissen van Tom Braams (Kinder- en jeugdpsycholoog).
Kenmerken van het visueel-ruimtelijke subtype
Problemen met het plaatsen van cijfers in de getallenrij
Moeite met het plaatsen van grote getallen in kolommen, zodanig dat eenheden onder eenheden komen te staat, tientallen onder tientallen etc.
Hardnekkige problemen met het verkeerd opschrijven van grote getallen (plaatsverwisselingen)
Latere problemen met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht en kennis van ruimtelijke begrippen van belang is (meetkunde)
Kenmerken van het procedurele subtype
Het vaak toepassen van een rekenaanpak die normaal is voor jongere kinderen (denk aan het op de vingers tellen)
Veel fouten in de uitvoering van rekenprocedures
Achterstand in het begrip van rekenprocedures
Moeite met de volgorde van de stappen die bij complexe berekeningen moeten worden uitgevoerd
Kenmerken van het verbaalgeheugen subtype
Traag rekenen, waarbij eenvoudige sommetjes (optellen en aftrekken tot twintig en de tafels van vermenigvuldiging) niet geautomatiseerd zijn
Als de antwoorden uit het geheugen worden gehaald (niet worden berekend) worden er veel fouten gemaakt
De tijd die ze nodig hebben om het antwoord uit het geheugen te vinden is zeer wisselend
Op zoek naar ondersteuning?
Dyscalculie heeft een grote impact hebben op het dagelijks functioneren van het kind. Kinderen met dyscalculie ervaren vaak problemen op school. Verschillende professionals kunnen ondersteuning bieden aan kinderen met dyscalculie. Neem gerust contact op met één van de deskundigen van Kijk op Ontwikkeling of een deskundige bij u in de buurt.