Mijlpalen spraakontwikkeling en taalontwikkeling 0 – 6 jaar
Hoe verloopt de taalverwerving van baby, dreumes, peuter, kleuter en schoolkind? Wat moet een kind op welke leeftijd kunnen? Wanneer ontstaan de eerste woorden, de tweewoordzinnen en de meerwoordzinnen? Lees in dit artikel over de mijlpalen taalontwikkeling kind.
Hieronder zijn twee schema’s met mijlpalen van de spraak- en taalontwikkeling kind opgenomen. Meer lezen over de verschillende ontwikkelingsstadia binnen de spraakontwikkeling en taalontwikkeling? Dan raden wij het boek Kind in ontwikkeling en Taalontwikkeling van het kind aan.
Boekentips taalontwikkeling kinderen:
- Taalontwikkeling van het kind, A. Schaerlaekens
- Liefde voor letters en lezen, H. van den Berg
- Al pratend wijs!, E. Bogers
- Taalontwikkeling en taalstimulering kinderen, S. Goorhuis-Brouwer
- Leren praten met plezier, E. Weitzman
- Praten doe je met zijn tweeën, E. Weitzman
- Meer dan woorden, F. Sussman
- Taaldiagnostiek bij kinderen, J. de Waal-Bogers
- Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind, B. Sanders
- Leren lezen doe je met je lijf, M. van Vuure
Mijlpalen spraak- en taalontwikkeling kind
Leeftijd | Omschrijving vaardigheden |
0-6 maanden | Reactie op menselijke stem; Baby’s reageren op taalgeluiden en vertonen kleine lichaamsbewegingen bij het horen van de menselijke stem en bijvoorbeeld niet bij een krakende deur. |
vanaf 1 maand | Gorgelen en koeren; Deze geluiden worden ook wel vocalisaties genoemd en ontstaan spontaan. Vanaf 2 à 3 maanden worden allerlei geluiden gefabriceerd, ook geluiden die niet eigen zijn aan de moedertaal. Vanaf 4 maanden gaan kinderen brabbelen. |
vanaf 6 maanden | Geluiden als ba-ba; Deze geluiden worden ook wel moedertaal-eigen brabbelen genoemd. Vanaf maand 8 gaan kinderen sociaal brabbelen. Elementen van de volwassene taal inclusief intonaties zijn te herkennen. |
vanaf 1 jaar | Éenwoordzinnen; Wanneer kinderen 1 jaar zijn gaan ze losse woorden zeggen. Waarschijnlijk staat 1 woord in deze fase voor een volledige zin. Door de intonatie en de context waarin het kind iets zegt, wordt vaak begrepen wat de baby wil. |
vanaf 1,5 jaar | Tweewoordzinnen; Vanaf ongeveer anderhalf jaar gaan kinderen woorden combineren en neemt de woordenschat flink toe. |
tussen 2 en 3 jaar | Besef zinstructuur; Kinderen krijgen nu een beter inzicht in de zinstructuur, gaan vaker meer worden gebruiken in een zin en kinderen gaan de eerste vervoegingen maken. |
tussen 3 en 6 jaar | Besef grammaticale regels, overregulariseren; Kinderen gaan in deze fase vrij complexe grammaticale regels toepassen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een bevestigende zin ombuigen tot een vragende. Ook ontstaat het fenomeen ‘overregulariseren’. Dit kan tot aan de basisschoolleeftijd duren. Dit is het zoeken naar algemene regels om dit vervolgens voor alles toe te passen. Denk hierbij aan het voorbeeld ‘hij loopte’. In principe grammaticaal correct, mits dit geen uitzondering was geweest op de grammaticale regel. |
Bovenstaand schema is een bewerking van ontwikkelingsschema 13 uit het boek Ontwikkeling in Vogelvlucht van Martine F. Delfos.
Mijlpalen spraak- en taalontwikkeling baby en dreumes
Leeftijd | Vaardigheden |
4 weken |
|
16 weken |
|
28 weken |
|
40 weken |
|
52 weken |
|
18 maanden |
|
24 maanden |
|
36 maanden |
|
48 maanden |
|
60 maanden |
|
Bovenstaand schema is gebaseerd op de door Gesell gevonden sleutelleeftijden voor Amerikaanse kinderen en komt uit het boek Kind in Ontwikkeling van A.C. Bilo. De vaardigheden zijn redelijk vergelijkbaar voor Nederlandse kinderen.