Problemen sociaal-emotionele ontwikkeling kinderen
Niet voor alle kinderen is het vanzelfsprekend dat de sociaal-emotionele ontwikkeling goed verloopt. Een afwijkende of vertraagde ontwikkeling kan allerlei oorzaken hebben. Ook is het mogelijk dat kinderen een normale ontwikkeling hebben doorlopen, maar toch problemen ondervinden op sociaal- emotioneel vlak. Wij raden het boek Kind in ontwikkeling aan als je meer wilt lezen over de normale en afwijkende ontwikkeling van kinderen.
In dit artikel zijn de oorzaken van sociale en emotionele problemen beschreven, hoe je sociale en emotionele problemen bij kinderen kan ontdekken en welke signalen op problemen in de sociale en emotionele ontwikkeling kunnen duiden. Lees ook de tips om de ontwikkeling te stimuleren en wat de sociaal-emotionele ontwikkeling precies is.
Boekentips sociale en emotionele ontwikkeling kinderen:
Bovenstaande bekijk je via Bol
- Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
- Mensenkinderen, S. Pont
- Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool, F. Jellesma
- De sociale ontwikkeling van het schoolkind, J. D. van der Ploeg
- Handboek sociaal-emotionele vaardigheden, E. Scholte
- Emotionele ontwikkeling: over basisbehoefte en draagkracht, kwetsbaarheid en plezier, J. Vonk
- Emotionele intelligentie voor jongeren, E. Keersmaekers
Oorzaken sociaal-emotionele problemen
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap, stoornissen binnen het autistisch spectrum, aandachtsstoornissen zoals bijvoorbeeld ADHD en/of externe factoren zoals een verstoorde thuissituatie/opvoedingsstijl.
Ontdekken sociaal-emotionele problemen
Afwijkingen kunnen mogelijk al vroeg door de ouders ontdekt worden doordat zij hun eigen baby vergelijken met andere baby’s van dezelfde leeftijd. Vervolgens signaleren zij bijvoorbeeld dat hun kind nooit oogcontact maakt, of nog nooit gelachen heeft. Leerkrachten op de peuterspeelzaal, school of sportvereniging kunnen tevens problemen op sociaal-emotioneel gebied vermoeden, wanneer zij bijvoorbeeld merken dat de sociale regels niet begrepen worden of dat weinig tot geen sprake is van aansluiting met leeftijdsgenootjes. Daarnaast is het mogelijk dat problemen op het consultatiebureau of door de huisarts geconstateerd worden.
Signalen sociaal-emotionele problemen
Het is niet altijd makkelijk om problemen op sociaal-emotioneel gebied te ontdekken. Wanneer het kind of de omgeving hinder ondervindt van het gedrag, is het uiteraard noodzakelijk om het kind te onderzoeken en mogelijk te helpen. Kijk in het artikel ‘Signalen van problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling’ voor verschijnselen die kunnen duiden op problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling.