Artikel

Samenhang sociaal-emotionele ontwikkeling

Hoe verhoudt sociaal-emotionele ontwikkeling zich tot andere ontwikkelingsgebieden?

Artikel

Samenhang sociaal-emotionele ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling is enorm verweven met de andere ontwikkelingsgebieden. Zo worden op deze website onder de mijlpalen en vaardigheden beschreven bij de sociaal-emotionele ontwikkeling, ook vaardigheden benoemd die onder andere ontwikkelingsgebieden kunnen vallen. Zo is bijvoorbeeld een voldoende ontwikkelde motoriek (motorische ontwikkeling) nodig voor het vast kunnen houden van een lepel. Waarom dit ook onder de sociale ontwikkeling valt wordt hieronder uitgelegd. Lees snel verder over de samenhang sociaal-emotionele ontwikkeling.

Communicatie vermogen kind

Onder de sociale vaardigheid verstaat men het communicatieve vermogen van een kind. Denk aan bewust lachen en bijvoorbeeld een spelletje willen spelen. Maar ook het kunnen aanpassen aan het cultuurpatroon waarin het kind leeft. Met het aanpassen op het cultuurpatroon bedoelt men vaardigheden zoals zelf eten en drinken, de zindelijkheidsontwikkeling en het zich kunnen voegen naar sociale afspraken (conventies). De ontwikkeling van sociale vaardigheden is een proces waardoor kinderen vaardigheden en kennis verwerven die hen het vermogen geeft om te functioneren als een min of meer effectief persoon binnen een groep of de maatschappij.

Aanpassen aan sociale afspraken

Dus door de ontwikkeling van motorische vaardigheden (oog-hand coördinatie en (fijne) motoriek) kan het kind op een gegeven moment een lepel naar de mond brengen. Of bijvoorbeeld een knoop of rits van de broek dicht doen. Hierdoor vergroot het kind de zelfredzaamheid en zelfstandigheid , maar tegelijkertijd ook de sociale ontwikkeling. Het kind kan zich namelijk aanpassen aan de geldende sociale regels en afspraken van de cultuur. En dus effectiever functioneren in het systeem.

En daarom schaart men zindelijkheid ook onder de sociale ontwikkeling. Zindelijkheid wordt namelijk in onze cultuur zeer op prijs gesteld of eigenlijk verwacht. Maar of een kind daadwerkelijk zindelijk is hangt van meerdere factoren af. Zo is de biologische ontwikkeling (rijpheid van het lichaam, het daadwerkelijk kunnen) van belang. Maar net zo belangrijk voor zindelijkheid is de wil en vermogen van het kind om daadwerkelijk zindelijk te willen zijn. En tot slot nog een laatste voorbeeld van de verwevenheid of samenhang ontwikkelingsgebieden. Lachen en iemand gedag zwaaien is ook een motorische vaardigheid, maar ook een sociale uiting. Je moet als kind leren wanneer of in welke situatie je lacht en/of iemand gedag zwaait.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties