Tips voor succesvol contact onderhouden met school
Je hebt de beslissing genomen; je kind gaat naar een onderwijs-instituut die past bij jouw kind en je opvoeding. De aanloop naar deze keuze is vaak vol hobbels. Een van die hobbels kan de angst zijn om niet te weten hoe je goed contact met de leerkrachten, mentoren of leerweg-managers kunt onderhouden en dat er daardoor summier contact is over de voortgang van jouw kind.
Waardoor is goed contact tussen de ouder en leerkracht belangrijk?
- Betrokkenheid tussen de ouder en de leerkracht maakt dat er een stevige basis van vertrouwen kan worden opgebouwd die uitstraalt naar je kind. Waarop je kind op zijn/haar beurt vol vertrouwen naar school gaat (domino-effect). School vormt de basis van de gemeenschap in ‘het klein’. School is de startbasis voor een langere schoolperiode, als je kind wilt studeren, maar zeker ook als startbasis voor de carrière van je kind (lange termijn denken).
- Goede ontwikkeling van je kind staat voorop, daarvoor is vertrouwen noodzakelijk en een gevoel van veiligheid essentieel. Onderdeel daarvan is eerlijkheid. Eerlijkheid naar je kind, naar de leerkracht en naar jezelf toe. Als je met kind eerlijkheid opgroeit, leert het rechtvaardigheid.
- Vroegtijdige signalering bij ontwikkeling-‘obstakels’ en deze te kunnen communiceren zodat er preventief actie wordt ondernomen door de leerkracht, school én ouder. Bijkomstige voordelen: gevoel van vertrouwen, controle en samenwerking met als doel de toekomst van je kind.
Wat gaat er mis of kan er mis gaan?
- Geen vertrouwens band tussen ouder en leerkracht, waardoor je kind niet leert te vertrouwen op de leerkracht! (later op andere leerkrachten, job coaches of werkgevers)!
- Een ongewenste ontwikkelings-‘route’ die je graag had voorkomen. Dit komt doordat niet duidelijk is voor de leerkracht hoe jouw kind denkt of voelt en hierover niet wordt gecommuniceerd.
- Bevooroordeelde gedachten door leerkrachten of door jezelf over de leerkrachten, zonder daadwerkelijk de échte reden of motivatie te kennen (projectie). Hierop een vruchtbare, samenwerkende relatie bouwen is erg ingewikkeld.
- De lange- termijn- toekomst-planning begint al op de basisschool. Een belangrijke taak is weggelegd voor de leerkracht, maar net zo belangrijk de taak voor jou als ouder! Door samenwerking, acceptatie en vriendschap leert een kind lief te hebben. Wat een mooi geschenk kan je jou kind meegeven!
Hier komen de tips:
- Draag verantwoordelijkheid en daardoor zorg voor een goed opvoedklimaat voor je kind. Zowel thuis als op school.
- Werk aan de band met de leerkracht of school door de afstand tussen school en thuis ondergeschikt te maken. Ga op bezoek bij de school en praat met de leerkrachten, AB-er, intern begeleider, assistenten en leerweg-manager of directeur. Maak tussentijds een afspraak om even bij te praten over de voortgang van je kind, juist als het goed gaat!
- Zorg zelf voor een positieve contact-verhouding met de leerkracht, AB-er of intern begeleider. Trek deze tip door naar andere disciplines: fysiotherapie, ergotherapeut, zwemdocent, muziekdocent en andere ongenoemde contacten die voor jou en je kind van belang zijn. Wat doe jij voor een goed contact met de leerkracht van je kind?
- Maak het contact maken met elkaar eenvoudig. Wissel e-mailadressen uit, geef je telefoonnummer op en reageer altijd als je wordt benaderd. Ook al is het via een brief. Vraag of je met de leerkracht kan afspreken dat er een ‘rugzak-dagboek’ wordt bijgehouden (door leerkracht of assistent) en deze heen-en-weer meereist met je kind. Schrijf als ouder ook de humeur-stand van kind erin van die schooldag, waardoor dat is gekomen en waar men op kan letten qua gedrag/gemoedstoestand van je kind. Het scheelt een hoop giswerk voor de assistent of leerkracht.
- Reist je kind met aangepast vervoer? Heel belangrijk is ook het contact met de chauffeur en het bedrijf waar hij/zij voor werkt. Ook hier geldt, draag zorg voor goed contact en een eenvoudige wijze om met elkaar informatie te wisselen. Vraag de chauffeur voor een koppie koffie om kennis te maken. Neem initiatief!
Tot mei!
Myranda
Myranda Smeelen is moeder van 2 prachtige kinderen, beide met een Autisme-Spectrum-Stoornis en eigenaar van www.unieke-moeders.nl. Maandelijks schrijft zij een column voor Kijk op Ontwikkeling.