Deze maand geeft orthopedagoog Mariëlle Beckers van praktijk Buro Bloei uit Amsterdam haar visie op de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast geeft zij ons een ‘kijkje’ op haar werkzaamheden als orthopedagoog in haar praktijk Buro Bloei.
Wie is Mariëlle Beckers?
Ik ben orthopedagoog en run samen met Sonja Borgsteede Buro Bloei. Ik heb mijn ervaring opgedaan bij Jeugdriagg waar ik heb gewerkt voor het diagnostisch centrum. Naast mijn werk bij Buro Bloei ben ik als klinisch docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.
Wat is jouw visie op de ontwikkeling van kinderen?
Elk kind ontwikkelt zich anders en dat mag. De focus ligt in het onderwijs maar ook in de opvoeding heel vaak op wat er niet goed gaat, ik ben er van overtuigd dat elk kind een eigen talent heeft en zie het als uitdaging dit naar boven te halen.
Wat zijn de gouden tips om de ontwikkeling te stimuleren?
Vooral heel veel liefde en aandacht geven. Het klinkt cliché maar daar groeien kinderen écht van. Een kind dat sociaal-emotioneel gezien niet lekker in zijn of haar vel zit zal op school ook eerder moeite hebben. Tegenwoordig lijkt er veel nadruk te liggen op prestaties en uitkomst, maar de echte aandacht moet gaan naar inzet en ontwikkeling van empathie. Geef kinderen het gevoel dat ze er gewoon mogen zijn en dat ze goed zijn zoals ze zijn.
Wat is Buro Bloei?
Toen wij een naam zochten voor onze praktijk was dit het eerste wat in ons opkwam. We zochten naar iets positiefs dat tegelijkertijd duidelijk maakt dat er beweging/groei in zit. Wij zijn gevestigd in Amsterdam oud-west aan de rand van het Vondelpark
Wij bieden advies en begeleiding voor ouders, kinderen en scholen met betrekking tot opvoeding en onderwijs. Daarnaast hebben wij een specifieke expertise op het gebied van hoogbegaafdheid. Wij doen veel diagnostiek maar ook oplossingsgerichte gesprekken met kinderen en geven runningtherapie (ook via het kleine broertje van Buro Bloei, bloeirunning). Wij werken graag samen met Semmi (psychomotorisch therapeuten), Chinski, de DNKRS en Leren&zo.
Wij zijn positief en richten ons op wat er wel goed gaat. Bij ons krijgen kinderen geen diagnose maar geven wij ouders en school gerichte handelingsadviezen. Wij zijn van mening dat het niet altijd nodig een kind een label te geven om de juiste hulp te bieden.
Wat is het verschil tussen een orthopedagoog en psycholoog?
En wat is de winst dat jullie samen een praktijk hebben? Van oudsher waren orthopedagogen meer gericht op ‘nurture’, de omgeving en opvoeding, psychologen meer op ‘nature’, gedrag dat aangeboren is. Tegenwoordig is dat onderscheid er nauwelijks meer en zijn we het er over eens dat het vooral een wisselwerking is van omgeving en aanleg. De meerwaarde van een praktijk als Buro Bloei is dat wij onderwijs en opvoeding als gezamenlijk pakket zien. Je kunt niet op school iets inzetten zonder ook thuis aan de slag te gaan en andersom.
Wat kan Buro Bloei betekenen voor kinderen (en ouders)?
Bij ons komen veel kinderen tussen de 6 en 16 jaar, maar ook scholen met vragen over leerlingen en ouders met vragen over opvoeden. We zijn een eerstelijns praktijk wat betekent dat bij zware problematiek wij vaak doorverwijzen.
We hebben kinderen in begeleiding die hoogbegaafd zijn en daardoor vastlopen op school (faalangst, perfectionisme), maar ook pubers met laag zelfbeeld of scholen die advies willen over leerlingen die gedragsproblemen laten zien (ADHD symptomen). Voor de gemeente Amsterdam zijn wij betrokken bij een project voor jongeren met overgewicht.
Ook geven wij Runningtherapie. Runningtherapie is een hele fijne manier om kinderen een doel te laten bereiken; bijvoorbeeld 5KM hardlopen. In het begin kunnen ze vaak nauwelijks een minuut rennen maar door trainen bereiken ze snel resultaat. Het zien dat ze iets kunnen generaliseert zich vaak ook naar dingen in het dagelijkse leven. Bovendien maakt sporten je hoofd leeg en het praat makkelijker als je samen een activiteit doet in plaats van de standaard cliënt-therapeut opstelling.
Wat is jullie werkwijze en wat kunnen de resultaten zijn?
Wij streven naar een zo kort mogelijk traject in onze begeleiding. Na een uitgebreide inventarisatie maken we een plan en gaan aan de slag. We geven heldere handelingsadviezen en als we het idee hebben dat er meer nodig is zullen we tijdig doorverwijzen. Ouders en kinderen die bij ons komen zijn vaak goed geholpen met onze begeleiding en kunnen het daarna bijna altijd zelf oppakken.
Succesverhaal uit de praktijk:
Ik heb een meisje in begeleiding gehad bij de runningtherapie die erg gepest was op de lagere school. Daardoor had ze een laag zelfbeeld ontwikkeld en zat niet lekker in haar vel. Ze compenseerde dit door te eten en werd ook wat te zwaar. Door het hardlopen werd ze fitter en zag ze wat ze eigenlijk allemaal wel kon. Na 12 weken heb ik het traject afgesloten en heeft ze een 5KM loop gelopen. Ze was zo waanzinnig trots op zichzelf en ik op haar. Dit was voor haar echt een zetje om verder te komen in haar ontwikkeling
Een dag uit de praktijk:
Wij werken flexibel dus afhankelijk van onze agenda starten wij ‘s ochtends vroeg of werken in de avond wat langer door. Vaak heb ik in de ochtend een onderzoek of observatie en werk ik deze na de lunch uit. In de middag staan vaak afspraken met ouders voor opvoedondersteuning (of bijvoorbeeld vragen over hoe dingen aan te pakken na een scheiding) of individuele begeleiding van kinderen. Afhankelijk van de week geven we ’s avonds vaak workshops of lezingen over onderwerpen als ‘peuters, pubers en hersenontwikkeling, motivatie, mindset of hoogbegaafdheid. Op vrijdag hebben we intervisie met elkaar en doen we de administratie. Ook geven we op vrijdagmiddag vaak een borrel waarbij mensen die willen kennismaken of vragen hebben over onze werkwijze kunnen aansluiten.
Benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op!
Twitter (Buro Bloei)