Speelgoed

Switch It! review

Speelgoed

Wat is Switch it!?

Switch It! is een leerzaam en leuk spel van uitgeverij FLEXIQ. Deze uitgeverij maakt spellen waarmee kinderen op een speelse manier de cognitieve ontwikkeling verbeteren. Ook zijn zij bekend van het spel Orbit. In 2023 won Orbit de titel ‘Spel van het jaar’.

Switch It! review Switch is! is een super snel en kleurrijk kaartspel. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk kaarten te verzamelen. Hiervoor moet je snel zijn, kunnen structureren en focus houden! Je kan het spel makkelijker en moeilijker maken, door wel of niet met ‘speciale voorwerpen’ te spelen. Het spel is van hoge kwaliteit, stevig en ziet er vrolijk uit. Het is heel snel te leren en leuk voor zowel thuis als op school.

Hoe werkt het spel?

Het spel heeft iets weg van Vlotte Geesten (wat ook een geweldig spel is trouwens!). Bij Switch It! speel je tegen elkaar en wint de speler de kaart die als eerst de KLEUR vindt die het meeste voor komt op de kaart of als eerst het VOORWERP vindt wat het meest voorkomt op de kaart. Grappig hierbij is dat je rekening moet houden met of het dag of nacht is op de kaart… Hierdoor moet je steeds goed op letten en kan je snel in verwarring raken. Want als het dag is moet je de kleuren zoeken en bij nacht juist de voorwerpen… Om het spel nog lastiger te maken staan er soms speciale voorwerpen op de kaart. Een zaklamp, gordijn of wereldbol. Als de zaklamp op de kaart staat moet je ongeacht of het dag of nacht is op zoek naar de meeste kleuren. Bij het gordijn juist de voorwerpen en de wereldbol draait nacht en dag om… Snap je het nog? Nou precies, het is goed opletten geblazen. En dat maakt het spel af en toe behoorlijk chaotisch en hilarisch!

Switcht It! spel

Cognitieve vaardigheden

Switch It! stimuleert op een speelse manier de cognitieve vaardigheden van kinderen. Kinderen trainen hun concentratievermogen, reactie- en perceptie snelheid. Verder leren zij verbindingen te maken, van perspectief te wisselen, problemen op te lossen en wordt het werkgeheugen getraind.

Vanaf welke leeftijd is Switch It! geschikt?

Switcht It! kan je spelen vanaf circa 6 jaar. Je kan het spel makkelijker maken door de speciale voorwerpen op de kaart te negeren of juist moelijker maken door wel met deze speciale voorwerpen te spelen. Doordat er een enorm competitief element in zit vond mijn zoon van 12 het geweldig om met mij te spelen. Mijn dochter van 8 jaar is iets minder gehaaid, zij kon onvoldoende goed meekomen als mijn zoon ook van de partij was. Samen met mijn dochter was het wel een erg leuk. Ik kan dan de snelheid iets aanpassen aan haar niveau. De kracht van het spel is dat het ongelooflijk makkelijk uit te leggen is en snel te leren valt. Dat wil niet zeggen dat het een simpel spel is om te spelen! Genoeg uitdaging voor alle leeftijden…

(Bovenstaande linkjes brengen je naar bol.com)

Abonneer
Laat het weten als er