Vraag en antwoord

Dochter 11 jaar kan moeilijk relativeren en wordt snel boos, heeft zij een emotionele stoornis?

Vraag en antwoord

Mijn dochter van 11 kan moeilijk relativeren. Zo kan ze bijvoorbeeld het onderscheid niet zien tussen een grapje of serieuze bedoelingen. Ze gaat er altijd vanuit dat alles serieus bedoeld wordt. Hierdoor wordt ze altijd woedend als het tegen haar gezegd wordt. Ook kan het gebeuren dat als zij in principe de hele dag een hele leuke dag heeft gehad en zij ’s avonds bijvoorbeeld haar grote teen stoot, dat gelijk haar hele dag is verpest. Ze zegt dan dat ze geen leuke dag heeft gehad. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van de velen. Ook accepteert ze alleen maar alles van haar moeder. Niet van haar vader, zus, broer of andere mensen uit haar omgeving. Kan dit onder een sociaal emotionele stoornis vallen?

Onzeker en boos

Hartelijk dank voor de vraag over het gedrag van jullie elfjarige dochter. Wat akelig dat ze niet lekker functioneert. Je dochter lijkt erg onzeker en boos, ze voelt zich blijkbaar alleen bij haar moeder veilig en blijkt niet in staat adequaat te reageren op teleurstellingen. Om dit een sociale stoornis te noemen, dat lijkt me wat voorbarig. Daarvoor is een uitgebreider onderzoek nodig.

Pubertijd

Het komt mij voor als ontwikkelingsproblemen die gerelateerd zijn aan de pre pubertijd. Dat wil niet zeggen dat het onbelangrijk is. In deze tijd verandert er lichamelijk als geestelijk veel en de ontwikkeling gaat vaak niet gelijkmatig. De sociale identiteit ontwikkelt zich en emoties kunnen verwarrend zijn. Dit verhoogt de kwetsbaarheid voor angst en depressie. De emotionele kwetsbaarheid uit zich, doordat ze het belangrijk vinden hoe anderen over hen denken en daar halen ze hun zelfwaardering uit. Het lijkt erop dat uw dochter behoefte heeft aan een versterkt zelfbeeld. Een zwak zelfbeeld kan haar angstig en depressief maken.

Uiten emoties

Ik zou adviseren om te kijken naar wat ze goed kan en dat benadrukken. Maar ook duidelijke afspraken maken over het uiten van emoties en wat haar taken zijn, ook om uzelf niet te veel te belasten. Bijvoorbeeld: afspreken dat ze zich mag uiten over haar rotgevoel op een acceptabele manier. Als ze haar problemen uit is het belangrijk naar haar te luisteren en geen pasklare oplossingen voor haar te bedenken, maar wel verder te vragen. Het maken van een emotie thermometer helpen per dag haar stemming vast te leggen, waarna de belangrijkste aanleidingen van die stemming wordt besproken.

Creatief therapeut

Een creatief therapeut zou met haar aan de slag kunnen om via beeldend werk tot de kern van haar problemen te komen. Gevoelens van verdriet en boosheid zijn in het brein dicht aan elkaar gerelateerd. Woorden geven aan emoties is meestal nog lastig voor kinderen, maar beeldend werk kan door het gebruik maken van het motorisch en emotioneel brein. Problemen die zich in de jeugd voordoen, kunnen van grote invloed zijn voor het omgaan met emoties in het latere leven. Daarom is het belangrijk de problemen aan te pakken. Misschien kunt u het zelf en anders zou ik hulp zoeken. Voor veel kinderen is een creatief therapeutische aanpak een speelse en acceptabele manier van werken. Voorwaarde is wel dat ze beeldend werk leuk vindt.

Als je nog vragen hebt kun je mij benaderen, veel succes met de aanpak.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties