Mijn zoon van negen heeft weinig vriendjes en wij hebben het vermoeden dat hij nog wel eens gepest wordt. Ik weet dat een weerbaar kind beter bestand is tegen pesterijen en een stootje kan hebben, maar hoe krijg je een kind weerbaar? De tip ‘zet hem op judo’ heeft weinig geholpen, hij voelde zich totaal niet thuis in dit ‘wereldje’ en dit heeft zijn zelfvertrouwen meer geschaad dan goed gedaan!
Judo de oplossing?
Judo is een goede zet geweest. Nog beter is dat u geconstateerd heeft dat judo niets is voor uw zoon én hem niet dwingt om door te gaan. De grote vraag is: ‘Wat dan?’. Wat kun je als ouder doen wanneer je kind weinig zelfvertrouwen heeft en mogelijk ook gepest wordt? Er zijn geen pasklare antwoorden, elk kind is uniek. Iedere ouder merkt al heel vroeg de verschillen tussen hun eerste en mogelijk tweede kind.
Talenten ontdekken
Mijn advies is om (intuïtief) uw zoon te helpen zijn eigen talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Judo was een poging op grotendeels fysiek / motorisch gebied. Misschien zijn er andere (team-)sporten die hem meer aanspreken? Maak bijvoorbeeld gebruik van korte introductielessen (via de gemeente). Naast het fysieke talentgebied kunt u echter ook denken aan talentontwikkeling op sociaal-emotioneel en/of cognitief gebied.
Speel in op interesse
Met sociaal-emotioneel bedoel ik ‘gevoel’, ‘passie’ en ‘plezier’. Wat vindt uw zoon echt LEUK om te doen? Vliegtuig spotten? Wie is zijn held of grote voorbeeld, en waarom? Laat hem excelleren op dit gebied. Breng hem letterlijk of figuurlijk in contact met de held. Sta open voor zijn verhalen. Zoek samen leeftijdsgenoten met dezelfde interesse. Als uw zoon doet wat hij leuk vindt, wordt hij vrolijker. Als hij vrolijker wordt, wordt hij sociaal-emotioneel sterker. Andere kinderen raken geïnteresseerd in de vrolijke jongen die zo gepassioneerd bezig is.
Mentale vlak
Het derde gebied is het mentale of cognitieve gebied. Veelal gekoppeld aan de leertaken op school. Is de stof misschien te moeilijk of te makkelijk (!) voor hem? Waar piekert hij over? Is het misschien een klein perfectionistje en durft hij geen fouten te maken? Of heeft hij last van dyslexie / leesblindheid? Belangrijkste vraag in dit gebied is: ‘Hoe verwerkt uw zoon informatie?’. Stelt hij bijvoorbeeld hoge eisen aan zichzelf, of voelt hij de druk van zijn vader / ouders om te moeten presteren? N.B. Dit kan ook onbewust, non-verbaal door ouders worden gecommuniceerd naar hun kind. Het zijn niet alleen de kinderen van ‘pushende ouders’ die hun vader of moeder niet willen teleurstellen.
Drie batterijen
Binnen mijn praktijk spreek ik over het opladen van de drie batterijen (fysiek, sociaal emotioneel en mentaal) als het gaat om talentontwikkeling en optimaal presteren. Zodra de batterijen voller raken, groeit het zelfvertrouwen mee. Een mens / kind is zo sterk (of energiek) als zijn zwakste batterij! Succes.