Hebben de verschillende ontwikkelingsgebieden met elkaar te maken? Heeft de ontwikkeling van gedrag bijvoorbeeld te maken met de ontwikkeling van taal? Heeft een achterstand in de taalontwikkeling invloed op het gedrag van baby’s en kinderen?
Achterstand taalontwikkeling
In de literatuur gaat men onder andere uit van het biopsychosociale model, ofwel er wordt vanuit gegaan dat op iedere leeftijd geldt dat individueel gedrag wordt bepaald door een veelheid van factoren op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied. Bij jonge kinderen wordt verondersteld dat deze interactie sterker is dan op latere leeftijd. Een verkoudheid zou bijvoorbeeld makkelijk kunnen leiden tot gehoorverlies en daarmee tot concentratievermogen. Gedragsproblemen kunnen ontstaan, waardoor aansluiting met leeftijdsgenoten op het spel staat. Daarnaast kan het gehoorverlies leiden tot achterstanden in de taalontwikkeling. Bij kinderen met spraaktaalproblemen wordt nog wel eens gezien dat zij zich niet gehoord en begrepen voelen. Dit ongenoegen kan zich uiten in impulsiviteit, lichamelijke onrust en/concentratieproblemen. Vanuit de omgeving wordt dan onterecht het vermoeden van ADHD geuit, terwijl het probleemgedrag gezien moet worden als een (onbewuste) vorm van communicatie over het gevoel niet gezien en begrepen te worden en mogelijk secundair aan de aanwezigheid van spraaktaalproblemen. Maar andersom beïnvloeden gedrag en taalontwikkeling elkaar ook, namelijk door gedragsproblemen kan de aansluiting bij de sociale omgeving verstoord zijn waardoor het kind zijn/haar verbale capaciteiten minder goed kan ontwikkelen.
Ontwikkelingsgebieden
Kortom, de verschillende ontwikkelingsdomeinen zijn zeer nauw met elkaar verweven! Het is dan ook belangrijk voorzichtig te zijn bij de interpretatie en verklaring van probleemgedrag, aangezien dezelfde aanmeldingsklacht bij verschillende kinderen kan voortkomen uit verschillende problemen!